20 jaar NVOX
Actief leren in de les, Simon Ettekoven
Educational psychology, Woolsworth
Leren zichtbaar maken met formatieve assessment, Shirley Clarke
Klaskit, Pedro de Bruyckere
Juffen zijn toffer dan meesters, de Bruyckere, Kirschner, Hulshof
Jongens zijn slimmer dan meisjes, de Bruyckere, Kirschner, Hulshof
Wijze lessen, Surma et al
Op de schouders van reuzen, Kirschner, Claessens, Raaijmakers
Boys don't try? Matt Pinket, Mark Roberts
Mark. Plan. Teach. Ross Morrisson McGill
Rosenshine's principles in action, Tom Sherrington
De handleiding tot slagen HAVO/VWO, Devon Diercks
Teach like a champion 2.0, Doug Lemov
Deze pagina is gemaakt ter ondersteuning van (beginnende) docenten scheikunde.
Na ruim 25 jaar weet ik echter niet van alles meer waar ik het vandaan heb. Herken je een lesopzet of een theorie uit een leerboek of een artikel? Stuur me de bron, ik voeg de vermelding toe.
Bronnen die zeker aan te raden zijn voor elke scheikundedocent
NVOX, het blad van de vakvereniging NVON, diverse jaargangen
P.A. Krirschner, L Claessens, S. Raaijmakers, Op de schouders van reuzen, Ten Brnik, Meppel 3e druk 2019, ISBN 978-90-7786-650-4, gratis download
T. Surma, e.a., Wijze lessen, Ten Brink, Meppel 2019, ISBN 978-90-7786-652-8, gratis download
T. Somers & K. vd Velden, Leren denken en werken als Natuur-scheikundedocent, Kans, Nijmegen 2023, ISBN 978-94-6481-159-9