over Mij

Ik geef sinds 1995 met veel passie scheikunde. Eventjes ook vakdidactiek, dat was heel leerzaam. 

Momenteel werk ik op een HAVO-VWO school. Mijn ervaring, verzamelde en ontwikkelde materialen wil ik graag delen.

Zodat jij er ook wat aan hebt. Voor je lessen scheikunde bijvoorbeeld.

 

Als je leert lopen zal je vallen. Als je scheikunde leert kan je soms niet verder, klopt het niet, begrijp je niet wat je ziet. De wil om verder te komen, de logica te vinden, te snappen hoe het zit is essentieel bij het leren beheersen van de stof. Daarvoor heb je een geïnspireerde liefdevolle docent nodig. Die je over die hobbels helpt en je weer opraapt als je bent gevallen. Die je af en toe een antwoord aanreikt, maar vaker aanmoedigt het zelf uit te zoeken. Die je laat zien dat je vergissingen logisch zijn, en hoe je er van leert.

 

Mijn lessen zijn vrij degelijk. Ik wil ze echter niet saai laten zijn. Dus varieer ik veel. Met hulpmiddelen zoals proefjes, wisbordjes, quizzen, spelletjes, wedstrijden en keuzemogelijkheden. Minstens even vaak digitaal als analoog. Maar altijd ten dienste van het leren. Dus altijd met een vooraf vastgesteld doel.

 

En met een denkopdracht voor de leerlingen tijdens de les maak ik de tijd om te kunnen zien hoe mijn leerlingen denken. Dus te zien wat ze nodig hebben om een stap verder te komen.  Soms is dat een vermaning. Maar vaker is dat een complimentje.

 

Ik vind het belangrijk dat leerlingen met zelfvertrouwen uit de lessen komen. En dat ze niet alleen over scheikunde leren, maar ook over hoe ze zelf leren en denken.  Dat lukt alleen als ik ze motiveer, niet manipuleer.

 

Ik vertrouw op de leergierigheid en nieuwsgierigheid van mijn leerlingen. Veel van wat ik in de lessen met ze doe en van ze vraag is er dan ook op gericht om vragen op te roepen. Dit vergroot de betrokkenheid bij de les. En het gevoel van eigenaarschap. En dus ook het zelfvertrouwen. Als je los leert lopen, ligt de wereld voor je open!